WAT TE DOEN BIJ HEREXAMENS

Hé lotgenoot, ben jij al gestart met leren? Waarschijnlijk niet als je dit artikel openklikt, haha. Of zocht je nog motivatie? Dat begrijp ik, want bij mij gaat het leren ook moeizaam! Zeker wanneer er zoveel leukere dingen zijn om te doen. Al die series op netflix die op je zitten te wachten. Nope, niet voor jou! Behoorde je maar tot dat groepje dat 3 maanden kan genieten van zijn vakantie hé. Genoeg zelfmedelijden voor vandaag. Nu gaan we er echt invliegen!

ex1.jpg

Twee herexamens op m’n kerfstok

Na mijn allereerste examenperiode was de spanning te snijden. Nooit eerder had ik examens afgelegd in de hogeschool, dus wat moet je dan verwachten? De dag van de uitslag herinner ik me als gisteren. Ik wist dat de punten op 3 februari zou online zouden staan, maar niet om hoe laat. Och, dan gaan we toch even uitgebreid in bad! Even relaxen, zegt. Tot ik een berichtje kreeg op Facebook, “De punten staan online.” Shit.

Met een bang hartje opende ik mijn inbox. Ervan overtuigd dat ik 2 tot 3 herexamens op mijn kerfstok zou hebben. Wait, whut? Geen herexamens? Voor de zekerheid stuurde ik een screenshot door naar mijn vriendinnen. Misschien zag ik iets over het hoofd. Maar nee, met glans geslaagd. Yesss!

ex3.jpg

De tweede examenperiode zag er minder rooskleurig uit. Ook nu was ik ervan overtuigd dat ik 2 herexamens zou hebben, Spaans en economie. Met een examenrooster die niet nog harder kon tegenvallen, zag ik mijn punten zo dalen. Hoe zou ik economie op anderhalve dag geleerd moeten krijgen? Goh, om eerlijk te zijn, voor zo goed als alles gegokt te hebben vond ik een 5/20 nog best veel. Dus ja, twee herexamens voor mij.

Herexamens zijn geen nationale ramp

Of je er nu 5, 2 of één hebt herexamens zijn nooit leuk. Verschrikkelijk zelfs! Toch zal je ze moeten maken. Tenzij je stopt, ziek bent of dat vak volgende jaar opnieuw wil volgen. Voor de verderrest is er geen ontkomen aan. Dus misschien wordt het toch maar eens tijd om die boeken vanonder het stof uit te halen.

Geloof me, herexamens zijn geen nationale ramp! Zeker niet in je eerste jaar. Als je pas van het middelbaar komt is het allemaal nog beetje aanpassen. Je hebt wel eerder examens afgelegd, maar de brok leerstof die je nu krijgt voorgeschoteld is even slikken. Een flinke portie zelfstudie is nieuw in je dagelijkse routine. Vooral in de zomervakantie.

ex4.jpg

Herexamens zijn een tweede kans om het beter te doen. In je leven zal je niet vaak een tweede kans krijgen. Wanneer je zo’n unieke kans krijgt, grijp hem dan ook met beide handen! Ik weet het, er zijn zoveel leukere dingen dan moeten studeren. Maar je zal spijt krijgen als je het niet doet. Al je klasgenoten gaan door naar het tweede jaar, en jij zit nog voor een 3tal vakken in je eerste jaar. Waar niets mis mee is, don’t get me wrong, maar je zou toch liever doorgaan naar je volgende jaar, niet dan?

Jij kan dit! Kijk maar eens naar al die andere vakken die je wel gehaald hebt. Als je dat wist klaar te spelen dan moet dit ook wel lukken. Tenslotte heb je de stof al eerder gestudeerd. Misschien niet goed genoeg, of begrijp je niet alles. Er is vast iets blijven hangen. Een voorsprong heb je al!

Tips & tricks

Het mag misschien niet altijd stralend weer zijn, toch verzin je wel een excuus om maar niet te hoeven leren. (Ik ben ook zo.) Voor je het weet staan die examens voor de deur en blijkt dat je nog niet bent begonnen.

ex6.jpg

Tip 1: Begin op tijd
Ik mag nu klinken als je mama, maar ze heeft gelijk. Op een anderhalve dag moest ik economie leren wat haast onmogelijk was. Daaruit heb ik wel geleerd dat ik op tijd moet beginnen. Zeker wanneer je geen wiskundeknobbel hebt. Je hoeft niet elke dag van ’s morgens tot ’s avonds te leren, maar je kan beginnen met elke dag 35min. Zo hoef je enkele dagen voor je examen niet meer zo hard te zweten over de stof.

Tip 2: Maak een planning
Voor elke examenperiode maak ik een planning waarop ik het volgende zet;

  • De datums van het examen
  • Op welke dag ik welk vak studeer
  • En, welke hoofdstukken ik wil behandelen die dag

Het is een beetje zoals een bullet journal. Je kan deze planning ook in je journal maken, maar zelf doe ik dat niet. Het liefst word ik niet te vaak herinnert aan deze vervelende periode, haha.

Op sommige dagen probeer ik een extra hoofdstuk te behandelen zodat ik de dag erna niet zoveel werk heb. Het is jouw planning, en jij vult hem in zoals jij het wenst. Het moet ook nog een beetje aanvoelen als vakantie.

ex5

Tip 3: Durf om hulp vragen
Oké, je hebt enkele herexamens. Dit kan aan twee dingen liggen;

  1. Je hebt niet hard genoeg geleerd
  2. Je begrijpt de leerstof niet

Het is geen schande om iets niet volledig te begrijpen, daarom moet je vragen stellen. Wanneer je het na twee keer nog niet begrijpt dan vraag je het een derde keer. Hoe gênant je het ook mag vinden, het gaat erom dat jij de leerstof begrijpt en er deze keer wel door bent! Er zijn genoeg mensen die je vast wel willen helpen;

  • Medestudenten die wel geslaagd zijn
  • Je ouders, familie of vrienden
  • Iemand die bijles geeft

Tip 4: De boog moet niet altijd gespannen staan
Het is en blijft zomervakantie. Genieten moet ook op de planning staan. Zolang je maar niet vergeet te studeren. (Lacht) Het is ook belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Neem daarom af en toe een pauze tussen het studeren door. Mom alert. Drink voldoende water, slaap genoeg en eet je vitamientjes.

Met deze peptalk en vier tips ben je helemaal klaargestoomd om te beginnen met studeren. En, om te slagen voor je herexamens! Na je examens is er tijd genoeg om je zomerbucketlist af te ronden. Nog even focussen en je bent er in no time van af. You can do this!

XOXO,
Estée

You can find me on;
FacebookBloglovinInstagram

Een gedachte over “WAT TE DOEN BIJ HEREXAMENS

Geef een reactie

