DE DONKERE KANT VAN BLOGGER ZIJN

Wie dacht dat het leven van een blogger altijd rozengeur en maneschijn was, heeft het goed mis. Dat heb ik de laatste weken mogen ondervinden. Stress level: 2007 Brittney Spear. No joke. Een combinatie van groepswerken, examens en een wekelijkse blogpost zijn niet bepaald een match made in heaven. Daarom besloot ik om even een blogbreak te nemen. Mental health first! (+10 respectpunten voor alle bloggers die dit weten te managen!)

Een beslissing die niet op 1 2 3  was genomen. Bloggen is als een uitlaatklep, en met zo’n portie stress kan je die wel gebruiken. Maar niet dus. Kin kloppen. Natuurlijk kon ik het niet laten om af en toe te brainstormen over mijn blog. En dat bracht me bij enkele donkere gedachtes die ik graag met jou wil delen.

gd9

5 dingen die je nog niet wist over bloggen

Zo’n zeven maanden geleden schreef ik mijn eerste blogpost, en trots dat ik was! Maar het duurde niet lang voordat ik barsten zag in mijn ideaalbeeld van een blogger zijn. Achter al die prachtige plaatjes, vlot geschreven teksten en droombeelden in videovorm zit ook een negatief kantje;

  1. Gratis producten zijn niet echt “gratis”

Als gratis producten je motivatie waren om ook een blog te starten, dan moet ik je helaas teleur stellen. Het kostte me zo’n 33 blogposts, 1.18K volgers op instagram en random sokkenfoto’s voor ik mijn eerste gratis product kreeg toegestuurd. Nieuwsgierig naar wat het was? Mijn sokkenlade mocht plaats maken voor 2 paar extra sokken. Ja, ik kreeg sokken toegestuurd. Een persoonlijke mijlpaal als je het mij vraagt! Sokken zijn toch wel een beetje mijn trademark.

Voor je het hardop zegt, ik weet het, het zijn maar sokken. Wat deze sokken extra speciaal maakt? Ik kreeg ze niet via een PR-bureau, maar rechtstreeks van een merk. Mocht dit compleet Chinees voor je zijn, dan licht ik het graag even toe.

gd26

Je ziet vast wel eens een blogger verschijnen met een goodiebag vol producten. Of een influencer op een poepchic event omringd door allerlei merken. Laat ik je even van je roze wolk halen. Niet iedereen wordt ontdekt op het world wide web. Als je iets wil moet je er voor werken. (Lees: een introductie mailtje sturen naar allerlei PR-bureau’s) In alle eerlijkheid, ik aarzel nog steeds om mezelf voor te stellen aan een PR-bureau. Zie puntje 5.

Goed. Je hebt nu je gratis producten, en wat nu? Het wordt nooit hardop gezegd, omdat we onbewust wel weten dat merken een wederdienst verwachten. Voor wat, hoort wat. Zo waren mijn gratis sokken niet volledig gratis. Ik heb er niets voor hoeven te betalen, of toch niet in centjes. Enkele ‘awesome pictures’ was voldoende. Daarvoor in de plaats kregen zij;

  • Een ‘awesome’ picture
  • Naambekendheid
  • En niet te vergeten, publiciteit

gd27

Je wordt als het ware een uithangbordje voor bepaalde merken. Het is nog steeds aan jou de keuze of je hiermee in zee gaat, of het aanbod afslaat. Zelf zou ik niets promoten waar ik niet volledig achter sta. De keuze tussen een zak vol make-up die op dieren is getest of niets, is voor snel gemaakt. Bedankt, maar dan toch liever niets.

2. Meer lezers of schrijven wat je zelf wil?

Gedurende mijn blogbreak heb ik de tijd genomen om mijn blog te analyseren. Met de tip die kreeg van mijn docent schrijf- en presentatietechnieken dat je artikels pas echt goed worden na 30 blogposts, werd ik toch nieuwsgierig of dit klopte. Wat had ik nu geleerd na 33 artikels?

Ik merkte dat ik niet al mijn artikels met evenveel enthousiasme schreef. Toch werden de artikels waar ik het meeste moeite mee had het vaakst gelezen. Vreemd?! Zou ik dan dingen moeten schrijven waar ik geen voldoening uit haal? Of, waarvan ik vind dat ze geen meerwaarde hebben?

Deze blog ontstond met de gedachte dat het een ontmoetingspunt zou worden voor lotgenoten. Mensen die het leuk vinden om te lezen over graphic design, dierenproefvrije make-up en mijn Let’s get real-momenten. En die artikels zijn er! Maar naar mijn gevoel, als ik er een keer snel van af wou zijn dan schreef ik een artikel over de perfecte messy bun, en was het weer klaar voor die week.

Met die mindset wil ik deze blog niet verder zetten, dus heb ik een flinke lading aan onderwerpen voor jullie verzameld waar ik zelf ontzettend naar uitkijk! En hopelijk, jij ook!

MWIP2MWIP3

3. Je trouwste fans zijn medebloggers

Ik zwier met cijfers alsof het niks is, want zo kaapte ik de afgelopen maand 120 WordPressvolgers binnen. Woehoe! Wat moet je nu weten over dit type van volgers. Merendeels zijn medebloggers. Je ziet niet wie je blog leest, maar je ziet wel de likes en reacties. Om te reageren op een blog die gemaakt is in WordPress heb je ofwel;

A. een WordPressaccount nodig
B. of gebruik je je e-mailadres

Ditzelfde geld voor het volgen en liken van een blog op WordPress. Laten we eerlijk zijn, niemand wil tientallen e-mails in zijn mailbox ontvangen. Toch is dit wat er gebeurt als je enkele blogs volgt. Ik ontvang dagelijks een stuk of 5 e-mails over bloggers die een artikel hebben gepubliceerd. Of ik deze artikels ook lees? Ja, maar niet omdat ik er mail over kreeg.

Het is heel moeilijk om te zien wie daadwerkelijk fan is van je blog. Dit kan heel confronterend zijn. Want in hoeverre leest jouw omgeving je blog? Precies. Mijn mama vraagt nog steeds, “Doe je dat nog steeds voor school?” Nee, mama, nee.

gd25

Af en toe ontvang ik wel eens een berichtje via instagram dat iemand mijn blog echt leuk vindt. En daar doe je het uiteindelijk toch voor. In eerste instantie voor jezelf, maar daarnaast is het altijd geruststellend als er iemand in jouw concept gelooft.

4. Een blogpost zuig je niet uit je duim

En ik wou dat het wel zo was! Er kruipt meer tijd in een blog dan de meeste mensen denken. Als lezer zie je het afgewerkt product en voor sommige ziet dit er misschien peanuts uit. Een beetje schrijven, een beetje foto’s maken, hoe moeilijk kan het zijn? In realiteit doen we het volgende;

  • Een onderwerp verzinnen en uitwerken
  • Een gepaste titel zoeken
  • De tekst schrijven
  • Foto’s maken en bewerken
  • Spellingcontrole
  • Een header ontwerpen
  • Je blog delen via social media

Er zijn altijd onderwerpen die je zo uit je duim zuigt, maar in dit digitale tijdperk is content king. Onscherpe foto’s, een saaie lay-out of te laat ge-uploaded zijn voor mij pure horror. Wanneer je je volgers belooft om elke woensdag om 9u een artikel te publiceren, dan probeer je je hieraan te houden. En nachtwerk? Dat gebeurt ook wel eens. Je wil tenslotte toch een artikel online hebben.

gd

     5. Iedereen is een blogger, dus wie ben jij op het internet?

Een vraag die ik me steeds vaker ben gaan stellen. Stel, ik mail een PR-bureau om mijn blog voor te stellen, zou mijn blog dan goed genoeg zijn om een uitnodiging voor een event te verdienen?

Ik leerde het afgelopen jaar prachtige mensen kennen omwille van mijn blog. Stuk voor stuk dames met een eigen stijl, een eigen mening en hun eigen plekje op het internet. Deze medebloggers zijn je fans, maar tevens ook je concurrentie en je inspiratiebron. Sinds 2011 popt de ene na de andere personal blog op. Dus wie dacht dat ie nu nog origineel was met een blog heeft het goed mis.

“Hoe kunnen we nog het verschil maken als er al 6 jaar en langer (!) blogs bestaan?” 

“You do you!”, zou Anna Nooshin zeggen. Ik ben niet van de life quotes, maar dat is er wel eentje waar ik mee kan leven. Misschien pas ik niet bij merken als Dove, Nivea of L’oréal, maar zien merken als Lush of The Body Shop wel potentieel in wat ik hier neerpen. But in the end, be you. Al ontvang je nooit een uitnodiging voor een event, krijg je nooit een samenwerking, zolang je er zelf plezier uit blijft halen is dat het allerbelangrijkste!

En misschien moeten we er allemaal niet zo zwaar aan tillen, en gewoon doen wat goed voelt. Want naast deze iets donkerdere kant, heb ik ook echt de tijd van mijn leven wanneer ik weer een artikel kan publiceren.

Zo, dat was ‘m al weer. Een pittige, al zeg ik het zelf! Vanaf vandaag kan je weer elke woensdag een artikel online verwachten. En … kan je me ook terugvinden op Facebook! Neem hier alvast een kijkje en geef mijn pagina een like als je op de hoogte wil blijven van mijn artikels.

XOXO,
Estée

You can find me on;
FacebookBloglovinInstagram

 

Advertenties

7 gedachtes over “DE DONKERE KANT VAN BLOGGER ZIJN

    1. Dankjewel! Er zijn dan ook zoveel goeie bloggers waar we naar kunnen opkijken, en dat maakt het voor een kleinere blogger altijd wat confronterend. Maar zolang je het leuk vindt en het voor jezelf blijft doen dan kom je er wel! Kus

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s