BULLET JOURNALING VOOR DUMMIES

Ben jij ook zo iemand die elk jaar een agenda aanschaft, er vast beraden aan begint om er dan maanden niet meer in te schrijven? Ik anders wel, en dit gebeurt dan ook met elke agenda die ik koop. Eentje met bloemetjes, goud of kleine illustraties, je mag hem zo leuk versieren als je wil, toch zal ik hem vergeten.

356 dagen die gevuld kunnen worden met activiteiten waarvan je soms eens even niets wil invullen. Daarom voelt een agenda dus als een verplichting! Al die pagina’s die ingevuld moeten worden, terwijl je leven soms helemaal niet zo interessant is en je liever de hele dag in je pyjama voor de TV ligt. (Het mag allemaal!)

gd7
gd6

Zeg hallo tegen het bullet journal! Alle negatieve gevoelens die ik had bij een agenda, heeft het bullet journal volledig van de baan geveegd. Waarvoor je een bullet journal kan gebruiken? Wel voor het volgende;

  • To-do lijstjes
  • Mood tracking
  • Movies to watch lijstjes
  • Habbit tracker
  • En vooral doen waar je zelf zin in hebt!

Vanaf nul beginnen

Met dit appel-blauw-zeegroene boekje kon mijn journaling beginnen. Alleen, hoe begin je hier aan? Ter inspiratie keek ik deze video en las ik dit artikel. Ook begon ik een Pinterest bord met bullet journal inspiratie, en dat bord kan je hier terugvinden. Maar onthoudt vooral dat er geen regels zijn!

Enthousiast begon ik aan mijn eerste bullet journal, ik zeg eerste omdat dit boekje mijn avonturen niet kon bijhouden. (Hij viel uit elkaar … Misschien was ik iets té enthousiast.) Mijn eerste journal was een gelijnd schriftje van Flying Tiger, dat me slechts enkele euro’s koste. Een paar pagina’s schreef ik vol toen het uit elkaar viel. Diezelfde dag nog kocht ik een nieuw boekje, een nieuwe poging. Don’t mess this up, Estée!

gd17.jpg

Voor een euro of 2, 3 was ik weer gesteld. En als ook dit boekje uit elkaar valt dan ben ik officieel klaar met alles wat nog maar lijkt op een agenda. Goodbye controlefreak! In de tussentijd probeer ik te redden wat er te redden valt met dit nieuwe boekje. Om de eerste pagina’s te vullen schrijf ik hier een maandelijkse kalender, moodtracker en een spaarplan uit. Oh, en een leuke quote om de ruimte te vullen!

Voel je vooral niet verplicht om elke dag iets te moeten schrijven. Dat is net het leuke aan een bullet journal, je schrijft alleen wanneer jij er zin in hebt. Zo zijn er dagen dat ik elke dag van de week een to-do lijstje maak, en weken dat ik niets schrijf. Je neemt zo de draad weer op zonder dat opvalt dat je even afwezig was.

gd18

Naast to-do lijstjes maken gebruik ik mijn journal ook om kalligrafie te oefenen. Niemand zei dat je journal saai moet zijn! Experimenteer er op los met kleuren, materialen en schrijfstijlen.

Materiaalkeuze

Van kinds af aan ben ik verzot op pennen. September was daarom ook mijn favoriete maand. Het nieuwe schooljaar wilde zeggen dat ik nieuwe pennen, potloden en markeerstiften kreeg. Die passie is eigenlijk nooit opgehouden. Zo kocht ik laatst de pastelkleurige markeerstiften van Stabilo, en wauw! Mijn economieboek zag er nog nooit zo mooi uit. Deze pastelkleurige markeerstiften zijn te koop bij AVA voor €1,19/stuk.

gd16

Met een markeerstift alleen kan je niet schrijven, dus een bijpassende fineliner kon niet ontbreken. Voor minder dan een euro ben je al gesteld! Niet zo’n fan van felle kleuren? Gebruik dan zwarte fineliners in verschillende diktes. In mijn journal ga ik vaak aan de slag met een 2.0 of 4.0 fineliner omdat de inkt wel eens durft uit lopen wanneer je een dikkere dikte gebruikt.

Tip! Koop een tijdschrift met glad papier. Wanneer je een papier kiest met een grove korrel dan loopt de inkt van je fineliner uit. Bij glad papier heb je hier minder last van. Let wel op dat de inkt goed droog is voordat je je journal sluit, anders krijg je alsnog vlekken.

gd19.jpggd20.jpg

What to write about?

Je wordt overladen met filmtrailers; op tv, in de bioscoop en in de 30 seconde dat je moet wachten tot je YouTube-video begint. Toch weet je nooit wat je wil kijken wanneer iemand de vraag stelt ‘Welke film gaan we vanavond kijken?’ Een Harry Potter marathon is altijd op zijn plaats, maar soms heb je nood aan een goede chickflick. In plaats van na 30 seconden een trailer weg te klikken, maak een lijstje in je bullet journal! Zo heb altijd je must see lijstje bij de hand en weet je in no time welke film vanavond te bekijken.

Beginnende blogger? Dan is een bullet journal misschien wel jou redding! Vaak weet ik wel waar ik over wil schrijven, maar vloeien de woorden niet zo soepel over het scherm. Of zit ik de avond voor mijn upload nog te zweten over die laatste alinea’s. (Net zoals vandaag, haha.) Niet alleen maak ik blog to-do lijstjes zodat ik weet welke foto’s nog gemaakt moeten worden, ook schrijf ik er artikels in uit.

Statistieken, misschien niet je favoriete vak op school maar altijd leuk om bij te houden in je journal. Sinds de start van mijn blog zag ik het aantal instagramvolgers immens stijgen. Wauw, ontzettend bedankt hiervoor! Toch was ik nieuwsgierig in welke sprongen dit gebeurde. Zo gezegd, zo gedaan. Elke eerste of tweede week van de maand word mijn volgeraantal neergepend. (Controlefreak, I know.)

gd21.jpg

Een writers block, elke schrijver krijgt er wel eens mee te maken. Ook bij bloggers is dit niet onbekend. Je kan honderden reviews schrijven over beautyproducten, maar je inspiratie raakt wel eens op. Open je bullet journal en besteed een volledige pagina aan blogthema’s! Weet je even niet wat te schrijven? Sla deze pagina open en je hebt keus zat.

Nu je enkele pagina’s uit mijn journal hebt kunnen bewonderen laat ik het werk aan jou over. Weg met die oude saaie agenda en begin je eigen journal! Weet je al wat je op de eerste pagina van je journal gaat schrijven? Laat het me zeker weten in een reactie. Oh ja, en mocht je al een bullet journal in je bezit hebben, stuur me dan zeker een foto van je favoriete pagina! (Ook als je pas begint zijn foto’s welkom!)

Je foto verzenden kan via; estee.janssens@outlook.com of via een instagram-berichtje.

XOXO,
Estée

11 gedachtes over “BULLET JOURNALING VOOR DUMMIES

    1. Ik zie het tegenwoordig echt overal terugkomen! Eenmaal je eraan begint kan je ook niet meer zonder dus toen mijn boekje in duigen viel was het toch wel even paniek haha. Ik heb vooral geleerd niet alles perfect te willen doen, chaos mag! En anders scheur je er toch een pagina uit! Nog heel veel plezier met je bullet journal. Dikke kus

      Liked by 1 persoon

  1. Pingback: Busy-ness voor dummies | A girl with a notebook

  2. Alweer een geweldig artikel, Estée! 😀 Ik heb sinds februari een bulet journal: mijn chaos is eindelijk geordend! Overlaatst complimenteerde iemand me voor het feit dat ik plan, toen besefte ik dat dat hetgene is wat mijn hoofd rust geeft. Lijstjes lijstjes lijstjes. Ik wou een bullet journal om mijn agenda en lijstjes in 1 te hebben en dat werkt dus goed. Jammer genoeg heb ik niet meteen een pagina waarvan ik denk “yes, ben ik trots op, die stuur ik door!”. Komt misschien nog. 🙂 xxx

    Like

Geef een reactie

